1 dec 2014

   Rikus Spithorst - De treinpassagier in de kou

Ook deze ochtendspits is op het spoor dramatisch verlopen. Een nieuw dieptepunt. En dit soort narigheid is strijk en zet. Als ik terugkijk op een klein weekje treinreizen, dan schrik ik wel van wat reizigers voor ongemak wordt aangedaan. Daarom zomaar een bloemlezing van zaken die mij opvielen.

Dit weekend was de IC-Direct niet toeslagvrij, ondanks dat het normale treinverkeer ernstig werd gehinderd door wegens onderhoud gestremde trajecten. Nee, de passagiers moesten zich ten koste van een hoop tijdverlies maar zien te behelpen met omgeleide stoptreinen tussen Rotterdam en Amsterdam, zo werd ze op het station van Rotterdam door aldaar aanwezig NS-personeel te verstaan gegeven. Dus treinreizigers die geen zeeën van tijd hebben, wordt wegens uitval van reguliere treinen extra geld uit de zak geklopt door ze voor de IC-Direct een toeslag in rekening te brengen. Ik vind dat allesbehalve chique.

En zaterdag was Schiphol weer eens onbereikbaar door de zoveelste ProRail-storing. Ik moet oppassen dat ik niet zo’n ouwe zeikerd word, met van die versleten grapjes. Maar de verzuchting ontglipte me weer: “Schiphol is uitsluitend per vliegtuig bereikbaar”. Flauw, inhoudelijk niet helemaal kloppend, maar toch…

Even een paar dagen verder terug in de tijd. Veolia-reizigers tussen Venlo en Nijmegen zijn woensdagmorgen gestrand in Cuijk. Daar moesten zij een defecte Veolia-trein uit, die niet verder reed. Reizigers moesten wachten op de volgende trein. Maar er waren te veel reizigers op het perron, zodat de capaciteit van de volgende trien helaas onvoldoende was om alle passagiers mee te nemen. De pechvogels moesten dus nóg een trein afwachten. Een vervangende bus werd niet ingezet. Slechte zaak, maar helaas exemplarisch voor wat vaker gebeurt. Treinen vallen uit, en reizigers mogen wachten op de volgende. En dat overkomt niet alleen de klanten van Veolia op het perron van Cuijk. Dit soort narigheid is bij de NS ook aan de orde van de dag.

We schakelen weer over naar de NS. Problemen tussen Utrecht en Ede. Opgelost. NS meldt dat de treindienst vanaf 15:30 weer normaal zal zijn. De treinen van de tijdelijk opgeheven treinserie 3100 gingen echter pas rond 16:30 weer rijden. Een uur later dan het beloofde tijdstip. Daarmee zet je reizigers op het verkeerde been.

Een dag of wat later. Enschede. De laatste Intercity van de NS naar de Randstad vertrekt al (rijkelijk vroeg) om 22:45 uur. Nou ja, volgens de dienstregeling… In werkelijkheid bleef de trein staan. En staan. Om 22:52 werden de mensen uit het achterste treinstel gejaagd en moesten zij het voorste treinstel in. Uitleg via de omroep in de trein: “De trein was te lang, dus voor uw veiligheid en het overzicht van de conducteur hebben wij het achterste treinstel helaas moeten afsluiten.” Dan is er iets mis. Met de personeelsindeling, want er waren dus te weinig conducteurs in verhouding tot het aantal rijtuigen van die trein. Maar dat was natuurlijk al eerder bekend, dus had de trein reeds vanaf het begin moeten worden afgesloten. Dat had een hoop vertraging gescheeld. Vertraging die des te erger is, omdat onderweg aansluitende treinen niet op dit Enschedese latertje zouden wachten. Nogmaals de boordomroep: “Het overnemen van aansluitingen is technisch niet mogelijk want dan zou alles in het honderd lopen.” Daar zit je dan, met je laatste verbinding van de dag. Aansluitingen foetsie, reizigers in de stress.

Afgelopen woensdag zag ik trouwens iets soortgelijks in Utrecht. Een uitpuilende trein. Tien bakken dubbeldeks, waarvan er helaas vier waren afgesloten voor het publiek wegens gebrek aan conducteurs. Arme reizigers. Daar sta je dan, als haringen in een ton.

Al bij het aantreden van NS-baas Timo Huges schreef ik iets over de getalsmatige overeenkomst tussen de karretjes op de bloemenflora en de rijtuigen van de NS. Ik ben echt heel benieuwd, op welke wijze de NS bijhoudt, hoeveel treinen feitelijk hoeveel te kort zijn. Want ik heb zo’n vermoeden dat een trein die weliswaar uit tien rijtuigen bestaat, maar deels voor het publiek is afgesloten, gewoon telt als een trein van tien rijtuigen. Want er hadden immers tien rijtuigen in die trein gereden, toch? Ik heb vanmorgen aan de NS een paar kritische vragen gemaild, maar ik heb een angstig vermoeden. Dat de papieren werkelijkheid ten burele in Utrecht wordt versleten voor de werkelijkheid waarmee de reizigers worden geconfronteerd. Op papier waren het tien rijtuigen, dus de reizigers moeten niet zeuren over plaatsgebrek. Ik houd mijn hart vast voor het antwoord dat de NS mij gaat geven.

Echt, de spoorsector moet nog heel veel leren voordat zij qua omgang met de klanten ook maar kan tippen aan veel andere bedrijfstakken.

Klik
hier om te reageren of reacties van anderen te lezen.