10 aug 2014

  Moge Bakker - Ons dagelijks brood

Moge Bakker vertaalt OV-chipkaartleed 1 op 1 naar de gebeurtenissen in een bakkerswinkel.

Vanochtend ging ik naar de bakker.

"Goedemorgen bakker."
"Goedemorgen klant, dat is dan 20 euro."
"Pardon?"
"20 Euro alstublieft."
"Jamaar ik heb nog helemaal niets besteld."
"Ja klant, om u nog beter van dienst te kunnen zijn vragen we vanaf nu bij binnenkomst van onze prachtige bakkerij 20 euro entree. Het bedrag van de aangekochte lekkernijen wordt bij verlaten van de winkel verrekend. Zo kan niemand zonder betalen vertrekken."
"Maar bakker, ik ga nooit weg zonder betalen, je kent me toch. Ik kom hier elke dag."
"Dat is mooi, een vaste klant. Dan mag u daar bij de inschrijfbalie tegen betaling van 7 euro 50 uw persoonlijke gegevens achterlaten en dan is de entree maar 10 euro ."

Ik was verbaasd maar nog niet helemaal wakker dus schreef me in.

"Alsjeblieft bakker, 10 euro. Een half gesneden volkoren alsjeblieft."
"Hé wacht eens even bakker, dit brood is beschimmeld."
"Geen probleem beste klant. Onze Klantenservice is daarachter in de bakkerij, daar kunt u het ruilen. Ga maar in de rij staan, de service inclusief wachten kost slechts 10 cent per minuut."
"Sorry maar ik moet naar m’n werk, daar heb ik geen tijd voor, ik ga wel naar een andere bakker."
"Dat kan niet, er is geen bakker in de wijde omtrek. U weet wel, marktwerking. Er is hiernaast wel een slager."
"Ik wil geen vlees, ik wil brood!"

Hongerig en verward verliet ik de bakkerswinkel maar kwam eind van de van de middag weer terug.

"Goedemiddag bakker, ik ben hier vanochtend geweest voor een half gesneden volkoren. Deze was beschimmeld, dus heb ik 'm niet gekocht maar dat tientje wil ik natuurlijk terug."
"U kunt zonder problemen uw tien euro terugkrijgen. Onze Klantenservice is daarachter in de bakkerij. Ga maar in de rij staan, de service inclusief wachten kost slechts 10 cent per minuut. Als u kunt aantonen dat u hier vanochtend niets heeft gekocht dan krijgt u binnen enkele weken uw geld teruggestort."
"Beste bakker, je weet toch dat ik niks heb gekocht vanochtend."
"Jazeker, de klantenservice zal mij raadplegen en dan zal ik heel coulant zijn. En ik heb goed nieuws voor u. Binnenkort worden uw betalingen bij binnenkomst eenvoudig automatisch afgehandeld met de BROOD-chipkaart"

Badend in het zweet werd ik wakker. Toen ik eenmaal besefte dat praktijken als in deze nachtmerrie in Nederland toch nooit geaccepteerd zou worden, fietste ik opgelucht naar het station.

Klik
hier om te reageren of reacties van anderen te lezen.