Pouwels - Cola

Coca-Cola is lekkerder dan Pepsi-Cola. Dat hoeft niet waar te zijn om in mijn hoofd als overtuiging te kunnen voortbestaan. Die overtuiging is ook niet goed of slecht bedoeld, het is niet meer dan een overtuiging die kan blijven voortbestaan doordat zij zichzelf in stand houdt. Wanneer ik namelijk kan kiezen tussen Coca-Cola en Pepsi en ik kies voor Coca-Cola, dan voelt dat goed: ik maakte de betere colakeuze. Prima dat andere mensen liever Pepsi drinken, maar doordat ik Coca-Cola kies omdat ik geloof dat dat de betere keuze is, wordt mijn overtuiging in stand gehouden.

Nu heb ik natuurlijk gelijk totdat het tegendeel wordt bewezen en ik ben nooit te beroerd om mijn colakunde met anderen te delen, dus mocht iemand om cola-advies verlegen zitten: kom maar op! En zo heeft mijn colaovertuiging al een tweetal evolutionaire voordelen. Zij houdt zichzelf in stand en is in staat zich met behulp van de gastheer te verspreiden.

Wanneer iemand me vraagt om mijn colaovertuiging toe te lichten, dan wordt dat wel een beetje lastig. Als ik namelijk Coca-Cola en Pepsi-Cola vergelijk, dan kan ik de verschillen niet echt benoemen. Ze smaken vrijwel exact hetzelfde. Ik kan wel wijzen op de authenticiteit van Coca-Cola. Coca-Cola heeft tenslotte een langere geschiedenis dan Pepsi. Niet dat dat mijn voorkeur voor Coca-Cola verklaart, maar het is in ieder geval iets.

Cola is slecht voor je tanden en het bevat veel meer suiker dan goed voor je is. Weet ik wel. Maar anderzijds helpt het wel tegen misselijkheid en het is gewoon echt lekker. Ik voel me er goed bij. Bovendien kun je je niet altijd maar laten leiden door militante, verzuurde gezondheidsfreaks. Dat extremistische gezondheidsdenken is trouwens ook iets van nu. Zie je cola in de context van de tijd waarin het ontstaan is, dan is het veel beter dan andere dranken die toen gedronken werden zoals wodka en whisky.

Uit de Coca-Cola-traditie is ook heel veel ander moois voorgekomen. Denk alleen al aan de vormgeving van het logo, de vorm van de glazen en de flesjes. Of aan de reclames die ervoor gemaakt zijn. Pure popart. En wist je dat de Kerstman ook voortkomt uit de Coca-Cola-traditie? Heeft Pepsi allemaal niet.

Nee, Coca-Cola is een belangrijk fundament van onze beschaving. Daar moet je respect voor hebben. Coca-Cola is goed. Ik zou er uren over kunnen praten.

Bovenstaande kan ik ook toepassen op andere onzinnige overtuigingen. Hoe omvangrijk of simpel ze ook zijn. Zolang ze zichzelf maar in stand houden, mensen de neiging hebben ze te delen en er de mogelijkheid bestaat om er een lulverhaal omheen te bouwen. Grolsch is beter dan Heineken, christendom is beter dan islam, antroposofie slaat ergens op, homeopathie werkt, mensen hebben acht verschillende intelligenties, horoscopen voorspellen je toekomst, graancirkels worden gemaakt door aliens, god bestaat, je kunt via een medium communiceren met doden, homoseksualiteit is slecht, de EU probeert de Europese cultuur te vernietigen, acupunctuur kan gezondheidsklachten verhelpen, de elite en het volk staan tegenover elkaar, 9/11 was een vooropgezet plan van de CIA, leerlingen hebben verschillende leerstijlen, E-nummers veroorzaken kanker, Jezus heeft echt bestaan, vrouwen zijn gevoeliger dan mannen, zwarten zijn dommer dan witten, sommige mensen kunnen met dieren praten, tradities moeten in stand worden gehouden, joden zijn uit op wereldheerschappij, klimaatverandering is een hoax, strenger straffen helpt de criminaliteit terug te dringen, vaccinaties veroorzaken autisme, abortus is moord, met een wichelroede kun je water vinden en ga zo maar door.

Overtuigingen zijn als virussen. Ze dienen geen hoger doel. Ze zijn niet goed of slecht bedoeld. Ze zijn er om zichzelf in stand te houden. Ongeacht de consequenties. Je hebt er geen fuck aan.