13 okt 2014

   Rikus Spithorst - Goed luisteren

In de dagelijkse praktijk van het OV gaat natuurlijk best weleens wat mis. Dat is natuurlijk onvermijdelijk, en in de meeste gevallen is dat ook helemaal niet zo erg. Althans, zolang missers niet te vaak voorkomen en de reizigershinder binnen de perken blijft.

Wat ik in dit kader erg belangrijk vind, is dat vervoerders wel goed luisteren naar oplossingen die worden aangedragen door reizigersclubs als de Maatschappij Voor Beter OV, waarvan ik het boegbeeld mag zijn. De afgelopen week maakte ik drie keer mee dat zo’n suggestie door de desbetreffende vervoerder goed werd opgepakt.

In de late avond en nacht moet er onderhoudswerk worden uitgevoerd aan de sporen van de HSL tussen Rotterdam en Breda. Daardoor kan op sommige dagen de laatste IC-Direct niet rijden van Rotterdam naar Breda. Oorspronkelijk werden de passagiers doorverwezen naar de Sprinter naar Dordrecht om daar over te stappen op de Sprinter naar Breda. Enorm lange reistijd, met bovendien een vervelende wachttijd in Dordrecht van zo’n 20 minuten. Dan zijn reizigers beter af met een vervangende bus die ze van Rotterdam rechtstreeks naar Breda vervoert.  Die opvatting heb ik onder de aandacht gebracht van de NS’er die zorgt voor het vervangende vervoer bij werkzaamheden, en nog diezelfde dag werd ’s avonds de door mij voorgestelde vervangende bus ingezet. Een mooi staaltje samenwerking tussen een reizigersclub en een vervoerder.

Bij de stadsdienst van Connexxion in Almere is er een storing met het OV-chipkaartsysteem. Bij abonnementhouders wordt af en toe toch het starttarief van 87 cent afgeschreven. Technici van Connexxion waren hard bezig om het probleem op te lossen, maar de storing bleek hardnekkig. Voor de gedupeerde reizigers zou dat betekenen dat ze via de website van Connexxion zelf achter hun geld aan moeten. Dat leek mij niet zo’n goed idee, dus stelde ik aan Connexxion voor, te organiseren dat de abonnementhouders bij wie toch een of meer keren 87 cent van hun chipkaart was afgeboekt, uit het systeem zouden worden gefilterd en het teveel betaalde bedrag klaargezet zou worden, zodat ze met een eenvoudige handeling bij een automaat in een winkel, bij een loket of op de bus hun geld weer op hun kaart teruggestort krijgen. Connexxion nam deze suggestie over en is aan de slag gegaan om dat te organiseren. Alweer een mooi staaltje samenwerking tussen een reizigersclub en een vervoerder.

In grote steden worden weleens tram- of buslijnen omgeleid in verband met werkzaamheden aan het spoor of de weg. Soms is dat gedurende aan paar dagen, maar soms ook voor langere tijd. Het is logisch dat een vervoerbedrijf ter gelegenheid van een omleiding niet meteen alle plattegronden op alle haltes vervangt en alle papieren lijnennetkaarten weggooit (al is een inlegvel met een wijziging van het desbetreffende stukje van de kaart natuurlijk wel slim). Maar de digitale netkaart op de website van een vervoerder aanpassen, dat moet toch vrij eenvoudig te doen zijn en hoeft ook geen kapitalen te kosten. Naar aanleiding van een langdurige omleiding van bus 21 in Amsterdam wees ik het GVB op de niet-bijgewerkte netplattegrond op de website. Deze week het GVB in de mail: de plattegrond op de website is aangepast. Alweer een mooi staaltje van samenwerking tussen een reizigersclub en een vervoerder.

Er valt nog heel veel te verbeteren aan het OV in ons land. Sterker nog: dat moet! Maar het feit dat diverse vervoerbedrijven laten zien dat ze opbouwende kritiek goed oppakken, dat stemt mij hoopvol. En wat mij betreft hoeft dat allemaal niet per se via allerlei deftige vergaderclubs zoals het Nationaal OV-Beraad of het LOCOV en zijn decentrale zusjes. Informele generieke belangenbehartiging door clubs die onafhankelijk zijn van alles en iedereen en voor de volle 100% drijven op de inzet van betrokken, deskundige vrijwilligers: vooral daar ligt volgens mij de toekomst van de reizigersinbreng. Op het komende jaarcongres van Railforum, op 6 november in Den Haag, vertel ik u daar graag meer over.

Klik
hier om te reageren of reacties van anderen te lezen.