Rikus Spithorst  - NS: De krant van gisteren is voor onze reizigers goed genoeg

Stelt u zich eens voor: u hebt een abonnement op de krant, en iedere dag komt zo'n knul voor dag en dauw de krant bij u in de bus doen. Hartstikke fijn. Totdat u op een dag bemerkt dat uw krant er niet is. De volgende dag krijgt u alsnog uw krant bezorgd: met het nieuws van gisteren dus. Woedend belt u de krant. Het antwoord op uw terechte gebrom: we hebben een aantal extra losse verkopen, en daarom bezorgen we de krant bij onze vaste lezers even een dagje later. Indien u schuimbekkend uw abonnement opzegt, geef ik u groot gelijk. Gelukkig zult u dit belachelijke scenario niet beleven. Althans, niet als krantenlezer. We schakelen even over naar Amsterdam:

De Wegen Der Nederlandse Spoorwegen zijn ondoorgrondelijk. In de RAI in Amsterdam werd vorige week de periodieke dronkemansbeurs "Horecava" weer gehouden. Van heinde en verre stromen kroegbazen, restaurateurs en andere belangstellenden dan massaal toe om het nieuwste type bitterbal of de mooiste automatische koffiezetter te komen bewonderen. Om niet slingerend over de snelweg terug naar huis te moeten, komen veel bezoekers per tein. Tot zover niets mis mee.

Waar wél iets mis mee is, is de manier waarop de NS het vervoer van deze bezoekers heeft geregeld. Tijdens de drukste uren van de dag stopten Intercitytreinen extra op stoptreinstation Amsterdam RAI. Maar om tijd te winnen, werden de intercitystops op Duivendrecht geschrapt! Dat is een grof schandaal.

Duivendrecht is een belangrijk station. Het is een van de overstaplocaties van en naar het Amsterdamse metronet, en biedt belangrijke Intercity-verbindingen naar Schniphol en Almere. Een station dat dus in trek is bij veel forenzen. Het voorbijrijden van dit station door Intercitytreinen leverde voor de forenzen een lelijk tijdverlies op. Een tijdverlies waarvan de gevolgen nog werder verergerd door de ronduit beroerde communicatie door de NS. Op Teletekst werd niet gemeld dat de Intercity niet op Duivendrecht zou stoppen, en op de website van de NS werd beweerd dat de treinen niet zouden stoppen "wegens werkzaamheden" (waarmee de NS dus impliciet ProRail de schuld gaf van de gevolgen van een verkeerde keuze van de NS zélf).

Wat de NS dus heeft gedaan, is om de incidentele klanten die naar de Horecava wilden van dienst te zijn, de vaste klanten in de steek laten. En dat is ronduit onaanvaardbaar. De vaste klanten, veelal abonnementhouders, zijn geschoffeerd door Roger van Boxtel en zijn companen.

De NS behoort goed te zorgen voor zijn loyale klanten. Dát zijn de mensen die de NS trouw zijn. Dat zijn de mensen die meehelpen het fileprobleem aan te pakken door de trein te nemen. Dat zijn de mensen die een bijdrage leveren aan een duurzamer Nederland. Deze loyale reizigers het onderspit laten delven ten behoeve van een paar grijpstuivers extra omzet door incidentele reizigers die een dagje naar de RAI willen, is de zoveelste ongekende schoffering door een tot het bot verwende monopolist. In een goed werkende markt zou een serieus bedrijf het niet in zijn hoofd halen om zo met zijn klanten om te gaan.