Rikus Spithorst - Aanhangwagen


Gemengde gevoelens. Arriva voert een proef uit met aanhangwagens voor bussen. Dat doet me erg denken aan de onbemande gemotoriseerde aanhangwagens die we kennen van de Haagse tram. Ze hielpen bij het vergroten van de capaciteit, maar leidden ook tot problemen qua sociale veiligheid. De HTM sloopte uiteindelijk de gemotoriseerde aanhangrijtuigen, evenals de voorste wagens, en benutte de nog bruikbare onderdelen om gelede trams te construeren, trams die nog steeds in Den Haag hun baantjes trekken.

Bezorgdheid over de sociale veiligheid dus, en installatie van bewakingscamera’s en meer van dat soort technische oplossingen stellen mij niet gerust.

Maar daarnaast zit ik nog met een ander aspect in mijn maag. Je gaat als vervoerder rijden met grotere eenheden omdat de reizigers niet meer in een gewone 12-meterbus passen. In grootstedelijke gebieden, waar met hoge frequenties wordt gereden, is vergroting van de voertuigen dan een logische stap. Maar in kleine steden en landelijke gebieden rijden de bussen bepaald niet frequent. Daarom ligt het in de rede om, als het passagiersaanbod dat mogelijk maakt, niet over te gaan tot grotere eenheden, maar eerst eens frequenter te gaan rijden. Daarmee wordt het OV-product attractiever, hetgeen een verdere toeloop van klanten kan bewerkstelligen.

Dus hierbij een oproep om eerst frequenties te verhogen in plaats van te kiezen voor gelede bussen of aanhangwagens.

Er zijn in andere landen al ervaringen opgedaan met het gebruik van aanhangwagens bij het busvervoer. Maar niettemin: het kan nooit kwaad om daar ook in ons land eens mee te experimenteren. Goed dat Arriva die handschoen oppakt. Wel hoop ik dat bij de evaluatie de aspecten sociale veiligheid en frequentie worden meegenomen. Dan kijk ik reikhalzend uit naar de resultaten.