Henry Happy - Jumbo in paniek!

Zaterdagmorgen, je kent die wekelijkse sleur wel, boodschappen doen als onderdeel van het vaste ritueel. Wij gaan daarvoor naar de lokale voedselschuur van de familie van Eerd uit Veghel, beter bekent als de Jumbo. Die lokale Jumbo is er een van het nieuwe concept Jumbo Foodmarkt.

Het grote parkeerterrein was helemaal leeg. Had ik iets gemist, speelde de lokale voetbalclub een ochtendwedstrijd? In de deuropening stond Frits van Eerd hoofdschuddend te kijken naar die trieste lege parkeer plaats. Ik werd welkom geheten als een vorst, handenschuddend werd ik onthaald door de hele familie want ik was de EERSTE klant sinds de boycot! Boycot? Had ik iets gemist dan, was er bedorven vlees verkocht? Verbouwereerd stond ik daar dit vorstelijk onthaal in ontvangst te nemen.

Frits vertelde mij in het restaurant onder het genot van een kopje koffie wat er gebeurd was. Donderdag had de PR-afdeling in Veghel besloten om een persbericht uit te sturen met de visie van de Jumbo over het aanstaande Sinterklaasfeest en de reclame-uitingen in de winkel. Dit persbericht was slecht ontvangen, met name door Geert Wilders, en Geert had opgeroepen tot een landelijke boycot van de Jumbo-winkels en zoals ik had geconstateerd was daar massaal gehoor aan gegeven.  Het had niet meer mogen baten dat er vrijdag een nadere uitleg over het persbericht was uitgegaan waarin uitgelegd werd dat Sinterklaas en Zwarte Piet altijd terug te vinden zouden zijn in de Jumbo-winkels. De familie van Eerd doet ook aan Sinterklaas voor de kinderen en kleinkinderen, laat Frits mij desgevraagd weten, maar wat ze privé doen hoeft niet perse het zelfde te zijn wat ze doen uit commerciële overwegingen. Commercieel hebben ze rekening te houden met alle consumenten die hun voedselschuur frequenteren! Na een vlammende betoog over commercie en de gekleurde medemens, zag ik zijn punt wel.

Woedend staarde Frits op de uit zijn tas opgediepte tablet, nu was er weer iemand gevallen over het feit dat ze in de winkel stukjes baklava hadden uitgedeeld ten tijde van het Offerfeest. Kan ik het dan nooit goed doen, verzuchtte Frits! Wel het Offerfeest maar geen Sinterklaas, vroeg ik hem. Kunnen jullie niet lezen dan, siste Frits, Er staat niet dat er geen Sinterklaas-uitingen zijn in de winkel, enkel die storend zijn voor een deel van onze klanten laten we weg.

Er vlogen twee tweets over het scherm van mensen die  vandaag hun boodschappen bij de Appie gedaan hadden, had de Jumbo toch mooi welgeteld 201,57 euro aan boodschappen geld misgelopen.

“Het heeft ze iig € 115 gekost die ik gister bij AH uitgaf. Vond Jumbo altijd sympathieker. Nu ff klaar mee"

Het zweet droop van Frits zijn hoofd af. De sluis stond open, het tij was niet meer te keren, daar kan geen reclameboodschap meer aan helpen met Max Verstappen als de bezorger van dienst! Toen vloog de volgende tweet over zijn scherm;

"De voeling van de marketingafdeling van @JumboSupermarkt  met de #NL  samenleving is top. Stelletje #islamistische  zwalkers #boycot #lafbekken"

Frits kreeg bijna een zenuwinzinking toen uiteindelijk deze  tweet voorbij kwam;

"Was laatst bij JUMBO. zag dat ze daar varkensvlees hadden. Hoe lang nog."

Man man man, toen had ik het ook wel gehad. Hoe krijg je het verzonnen, ik vind het namelijk wel een sympathiek idee om  het varkensvlees overal uit de schappen te halen, en er kip voor terug te leggen. Varkens nemen veel ruimte in beslag, produceren veel mest, en de kip niet! Dus uit milieu- en dierenwelzijnoverwegingen kan ik dat statement wel waarderen. Helaas heeft deze een andere ondertoon alsof dat de kilo knaller moet wijken voor de bevolkingsgroep die geen varkensvlees eet, en dan niet vegetariërs en veganisten maar de islamitisch bevolkingsgroep.

Ik vraag: "Hoe nu verder Frits, gaan we de rug recht houden of gaan we toegeven aan de druk van de massale boycot naar aanleiding van de oproep van Geert "buckler" Wilders!"  "Wat vind jij?" vroeg Frits mij, hoopvol dat ik hem misschien uit deze penibele situatie kon redden. Mijn antwoord is simpel en kort, gewoon de rug recht houden, het commercieel inzicht van de familie heeft jullie gebracht waar jullie nu staan, Het besluit om alle consumenten te omarmen gedurende hun feestdagen is een goede geweest. Aan het eind van de dag telt enkel het belang van het bedrijf! Want Zwarte Piet was al gedoemd ten onder te gaan op dag 1 van deze discussie, het is enkel een kwestie van tijd.

Daarna was het tijd om de kar te vullen, en dat ging best vlug in een lege winkel!