22 dec 2014

   Rikus Spithorst - Achterom vooruitkijken

De kerstboom staat, de kaarten zijn verstuurd en de eerste lekkere hapjes zijn in huis gehaald. Tijd om qua OV terug te kijken op 2014 en een blik te werpen op wat ons het komende jaar te wachten staat.

In Amsterdam zijn tramhaltes opgeheven, zodat rijtijdwinst kan worden behaald. Wiskundige berekeningen wezen uit dat de reistijdwinst van passagiers het won van het reistijdverlies van reizigers die nu langer naar een halte moesten lopen. Dat klinkt mooi, maar de realiteit is anders. Het hele jaar hebben op opgeheven haltes de trams niettemin gewoon stilgestaan: de verkeerslichten waren niet aangepast. Rijtijdwinst nul, reizigersnadeel aanzienlijk.

Rotterdam realiseerde dan weer een andere manier om het imago van het OV negatief te beïnvloeden. Op de metroperrons worden in kiosks broodjes verkocht. Echter, een reizigster die in de metro een broodje zat op te eten, kreeg het aan de stok met een controleur van de RET. Ondanks dat de RET broodjes laat verkopen op het perron, is het opeten daarvan in de metro verboden. Iets soortgelijks overkwam een treinreiziger bij Arriva, trouwens. Op het station van Emmen een pizzapunt gekocht, daarna de trein uitgezet.

ProRail liet heel erg grote steken vallen. Gebrekkig onderhoud door aannemers aan wissels en onvoldoende toezicht door ProRail leidden tot een ontsporing op een kapot wissel in Hilversum. Door spoedcontroles en buitendienststellingen van heel veel soortgelijke wissels was het treinverkeer in ons land dagenlang ontregeld. Ook bleken procedures rond buitendienststellingen niet goed te worden toegepast, waardoor het treinverkeer in de Randstad vastliep nadat verkeersleiders het treinverkeer wegens onduidelijkheid over berijdbaarheid van sporen en wissels geheel hadden stilgelegd. Ronduit beschamend was het volledig uit de hand lopen van de vervanging van een spoorbrug over de A1 bij Weesp. De nieuwe brug bleek qua afmetingen niet te passen op de landhoofden en pijlers. Zo’n flater is een beschamend dieptepunt in de Nederlandse weg- en waterbouw.

Ook de NS presteerde ondermaats. Ondanks mededelingen dat er extra treinen voor de dienst gereed waren gemaakt, vielen dit najaar regelmatig complete treinseries uit wegens materieeltekort. Treinen die wél reden, waren vaak te kort. NS-directeur Timo Huges vertelde deze zomer dat hij de OV-chipkaart onvoldoende klantvriendelijk vindt, maar kort daarvoor schafte hij de papieren treinkaartjes af. Dat valt niet goed met elkaar te rijmen. Ook werden reizigers door foutieve informatie vaak op het verkeerde been gezet, hetgeen uitmondde in hardnekkig volgehouden beweringen dat abonnementhouders niet langer wegens vergeten abonnement extra gekochte kaartjes mochten terugvragen. In de media werd Voor Beter OV door de NS zelfs onterecht voor leugenaar uitgemaakt.
De IC-Direct (de opvolger van de Fyra) behaalde een dieptepunt qua vertraging en uitval en als klap op de vuurpijl raakte begin deze maand het treinverkeer ernstig ontregeld door een als werkoverleg vermomde wilde staking van Haags treinpersoneel.

Was het dan alleen maar kommer en kwel, dit jaar? Natuurlijk niet. De honderdvijfenzeventigste verjaardag van het spoor werd groots gevierd, en diverse nieuwe busconcessies gingen probleemloos van start.

Maar al met al was 2014 qua OV een teleurstellend jaar.

Wensen voor 2015? Ik zou graag zien dat vervoerders, infrabeheerders en opdrachtgevers alles op alles zetten om hun werk goed te doen. Voldoende treinen, trams, metro’s en bussen beschikbaar. De infrastructuur eindelijk op een goed onderhoudsniveau, zodat de betrouwbaarheid en beschikbaarheid eindelijk aan de gerechtvaardigde eisen voldoen. Geen blunders zoals te korte of juist te lange viaducten, geen rare storingen aan de OV-chipkaart. Voldoende personeel, dat ook goed is opgeleid. Opdrachtgevers die weten waar ze het over hebben, en afstappen van praatjes voor de vaak. Maar vooral: tevreden reizigers. Want daar gaat het uiteindelijk allemaal om. Daarvoor is en moet de sector hard aan de slag, daarvoor ben ik namens de Maatschappij Voor Beter OV de luis in de pels. Omdat het beter moet voor de reiziger. Omdat het beter kan!

Maar het allerbelangrijkste? Dat is niet de vraag of de bus van kwart voor drie wel op tijd was. Nee. Graag wens ik u allen, samen met uw dierbaren, plezierige feestdagen en alvast alle goeds voor 2015.

Klik
hier om te reageren of reacties van anderen te lezen.