Rikus Spithorst - Claim je succes, spoorsukkels!

De trein is een veilig vervoermiddel. Het aantal persoonlijke ongevallen per reizigerskilometer is verwaarloosbaar klein, en dat is bij andere vervoermiddelen wel anders.

Desondanks hebben spoorbedrijven de neiging om áls er dan wat mis gaat, dat onder het vloerkleed te vegen. Dat is schadelijk, want veiligheid bevorder je (en houd je dus in stand) in het algemeen door het betrachten van volledige openheid. De NS kiest daar niet voor, als ik de door hun verstrekte reisinformatie zo bekijk.

Vrijdag meldde de NS-reisinformatie dat er wegens een gestrande trein geen Sprinters reden tussen Ede-Wageningen en Wolfheze. Later werd vermeld dat daar geen Sprinters reden wegens een wisselstoring. Echt een gemiste kans om nu eens uit te leggen hoe slim de veiligheid van ons spoorsysteem is georganiseerd. Want wat was er vrijdag gebeurd? Dit: een Sprinter reed met lage snelheid door rood, en ontspoorde op een speciale ontspoortong, die speciaal is aangebracht om te voorkomen dat een trein die daar door rood rijdt op de hoofdbaan terechtkomt. Zo wordt erger voorkomen.

Shit happens. Een treinmachinist komt in zijn carrière misschien wel een miljoen seinen tegen. Dus de statistiek zegt ons dat hij of zij haast wel een keer door rood móet rijden, net zoals een automobilist ook ooit onherroepelijk een vergissing begaat. En om dat zoveel mogelijk te voorkomen, en als het tóch gebeurt de gevolgen te minimaliseren, zit het spoorsysteem vol handige foefjes. En vrijdag heeft zo’n foefje heel goed gewerkt. In plaats van dat de Sprinter bij Ede-Wageningen vanaf een zijspoor het hoofdspoor is opgereden, zorgde een ontspoortong dat de trein ver buiten dat gevaarpunt tot stilstand is gekomen. Eigenlijk hartstikke goed.

Vent dat dan uit! Vertel je succes, in plaats van dat je dat angstig verdoezelt met een halve waarheid over een “gestrande trein”. Want bij een gestrande trein denk ik aan motorpech of iets in die geest. Niet aan het opvangen van een ongelukkig roodseinincident.

Het was gewoon pech dat bij het weer goed op de rails zetten van de Sprinter een ander wissel werd beschadigd. Daarom bleek het ook na de geprognotiseerde eindtijd van de uitval van de Sprinterdienst niet mogelijk om deze treindienst te hervatten. Ik werd een beetje lacherig van het bericht op ns.nl, dat de treindienst om 0:45 uur weer normaal zou zijn. De laatste Sprinter vertrekt rond half twaalf. Dus de treindienst is weer normaal als er geen treinen meer zijn ingepland, zeg maar…

Maar nogmaals mijn oproep: als het veiligheidssysteem daadwerkelijk een ongeval voorkomt, wees daar als spoorsector dan trots op, en vertel het dan ook! Ik hoop dat de Inspectie Leefomgeving en Transport deze aanbeveling -aannemende dat de hierboven geschetste weergave van de toedracht overeind blijft- ook tot uiting zal laten komen in de weergave van het ingestelde onderzoek.