Driek Oplopers - Twee maten: Camiel Eurlings en Rapper Boef

I

Ach ja, Camiel Eurlings. Sloeg zijn meissie in mekaar. Gescheurde oogkas, hersenschudding, gebroken elleboog en nog wat klein leed. Niets aan de hand, vond hij. Het was slechts een handgemeen, vond hij. En hij had zelfs geen taakstraf gekregen, maar in overleg met de Officier van Justitie wat vrijwilligerswerk gedaan, vond hij. Pas toen de publieke opinie echt ontplofte, kwam hij met een soort van halfslachtig excuus.

Ach ja, Camiel kan er ook niets aan doen. Limburger. Camiel maakt deel uit van een gemiddeld minderwaardige bevolkingsgroep: vaker corrupt, vaker werkloos en ze spreken een nagenoeg onverstaanbaar taaltje. Naar verluidt heeft zijn goede vriend en mede-vrouwenmepper Dion Grauss hem zelfs nog een hart onder de riem gestoken. Geerstverwanten onder elkaar. Die Limburgers zijn vaak zo onvoorstelbaar stom, dat zelfs de Belgen ze niet wilden hebben. Het gevolg is, dat wij al sinds pakweg 1830 met een raar soort overbodig uitstulpsel rechts onderaan onze landkaart zitten opgescheept.

II

Ach ja, Rapper Boef. Strandde met zijn auto, maar kreeg gelukkig een lift aaangeboden door drie meisjes. Eenmaal op zijn bestemming aangekomen noemde hij die meisjes als dank voor bewezen diensten "kech", dat is Noord-Afrikaans voor hoer. Later voegde hij daar nog aan toe, dat een vrouw die niet geheel bedekt thuis zat om te doen wat haar ouders haar opdroegen, beslist als een hoer behoorde te worden beschouwd. Pas toen de publieke opinie echt ontplofte, kwam hij met een soort van halfslachtig excuus.

Ach ja, Rapper Boef kan er ook niets aan doen. Noord-Afrikaanse roots. Rapper Boef maakt dus deel uit van een gemiddeld minderwaardige bevolkingsgroep: lager opgeleid, lagere arbeidsparticipatie, hogere criminaliteitscijfers. Belediging en onderdrukking van vrouwen is in zijn gemeenschap bon ton. Door een eveneens lichtbruine journalist werd Boef op de televisie overigens volkomen kritiekloos aan het woord gelaten over een aantal misdrijven die de jeugdige rapper op zijnkerfstok heeft. Geerstverwanten onder elkaar. Die Noord-Afrikaantjes zijn vaak zo enorm vervelend, dat ze relatief vaak met de nek worden aangekeken. Het gevolg is dat zij ons straatbeeld ontsieren door groepsgewijs passerende vrouwen na te sissen.

III

Op hoofdstukje I van dit betoog zullen veel mensen reageren met de mening dat de columnist op een al dan niet lollige manier de draak steekt met de Limburgers. Hoofdstukje II van dit betoog, echter, zal bij veel mensen de mening oproepen dat de columnist een kwalijk racistisch stukje heeft geschreven. (In het verleden werd op deze site zowel Limburgers als Moslims hardhandig de les gelezen, en de reacties waren totaal verschillend.) Kan iemand mij eens uitleggen, hoe dat komt? Mail uw gedachten vooral naar redactie@stevigestukkies.nl

Overigens trekt Rapper Boef inmiddels zelf de racismekaart. Hij krokodillentraant dat mensen hem nu uit racistische motieven afbranden omdat hij een foutje heeft gemaakt. De gek. Hij hanteerde zelf een term die in ons land uitgerekend binnen de Noord-Afrikaanse subcultuur een begrip is, en verwijst naar een aantal Islamitische opvattingen, te weten dat vrouwen zich moeten bedekken en dat ze thuis behoren te blijven. De ergste racisten zijn naar mijn mening degenen die anderen onterecht daarvan beschuldigen.