Rikus Spithorst - Blind vertrouwen

Wanneer ik het Centraal Station in Amsterdam bezoek, verschijnt er altijd een tevreden glimlach op mijn gezicht. Aan de trapleuningen zitten metalen plaatjes, waarop in braille is aangegeven naar welke sporen die trappen leiden. Geen hypermoderne flauwekul, maar gewoon metalen plaatjes. Soms hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn. Of van die geleidelijnen, die door mijn echtgenote altijd plagerig met “braillestrepen” worden aangeduid. Eenvoudig en doeltreffend. Daar houd ik van.

ProRail heeft flink uitgepakt. In totaal 90 kilometer geleidelijnen, 2500 objectmarkeringen (gele klanktegels), 250 km perronrandmarkering met contrasterende verf, 800 voelbare bordjes op trapleuningen en bij liften en alle obstakels op de hoofdroute (zoals prullenbakken) weggehaald. Verder zijn er meer dan 5.000 gesproken routebeschrijvingen van stations gemaakt en zijn er voelbare stationsplattegronden ontwikkeld van de vier grootste stations. Daarmee zijn de treinstations veel toegankelijker geworden voor blinden en slechtzienden. Hartstikke mooi! De trouwe lezer van deze rubriek weet dat ik vind dat het OV er voor iedereen moet zijn,  dus u begrijpt hoe blij ik hiermee ben.

Wat mij ook deugd doet, is dat ook de bedrijven met metro’s, sneltrams  en Randstadrail op de goede weg zijn. Alle metro-, sneltram- en Randstadrailstations zijn eveneens voorzien van hulpmiddelen voor visueel gehandicapten. Mooi zo!

Graag laat ik een heel tevreden Pier Eringa aan het woord: “We zijn trots op de geleverde prestatie. We zijn wereldkampioen geleidelijnen leggen. Nergens ter wereld zijn alles stations geschikt gemaakt voor blinde en slechtzienden. En we willen graag dat mensen die blind of slechtziend zijn de voorzieningen optimaal gaan gebruiken. Wat we willen is dat mensen geïnspireerd raken om te reizen.” Het GVB en de RET voegen daar nog aan toe: “De lijnen lopen bij ons naar de brede chipkaartpoortjes. Op de liftknoppen is braille aanwezig.” Bij het GVB gaat men nog een stapje verder: daar roepen ze in de metrovoertuigen "uitstappen rechterzijde" (of linkerzijde uiteraard) om en op de stations wordt voor de blinden omgeroepen "de eerstvolgende metro gaat naar … De NS heeft onder meer ook geleidelijnen in de servicewinkels aangebracht.

U zult mij -als notoire brombeer, u kent mij- niet zo snel horen beweren dat de reiziger op het OV blind kan vertrouwen. Maar er zijn in letterlijke zin beslist vorderingen gemaakt. En dat is goed nieuws.

Naschrift:
Een reiziger meldde mij naar aanleiding van deze column dat uitgerekend op Amsterdam Centraal op diverse perrons de geleidelijnen ontbreken: “Jammer dat het juist over Amsterdam Centraal gaat. Daar zijn drie perrons helemaal niet voorzien van geleidelijnen! Het perron van spoor 1 en 2, het perron van spoor 13 en 14 en het perron van spoor 15. Op al die perrons ligt helemaal niets.” Daar sta ik dan, met m’n blind vertrouwen…