FraLa - NS spoort niet helemaal

Feitelijke ervaringen met reizen per trein zijn de laatste decennia uiterst spaarzaam geweest. Ik beschik niet eens over een OV-chipkaart. Als ik naar of van Schiphol moet reizen, of daar iemand moet ophalen, wil ik nog wel eens zo’n e-ticket kopen. Heb een aantal jaren terug ook wel eens vertwijfeld bij zo’n kaartautomaat staan schutteren, totdat ik werd ‘gered’ door een vriendelijke jongedame.

Enige tijd terug was verre familie uit de USA hier in Nederland. Ik vroeg mij toen af hoe deze mensen zich redden met de voortschrijdende ontwikkelingen bij de NS. NS.nl maar eens op internet bekeken.

Mooi, die is er dus ook in het Engels. Ik koos vervolgens voor: How to buy single-use chipkaart. “Animation” staat er dan nog ter verheldering achter. Dat klik je aan en vervolgens krijg je een 100% Nederlandstalig scherm. Ik doe een buitenlander na en klik snel en paniekerig op het Engelse vlaggetje dat ik ergens ontwaar. Er verschijnt een ‘pop-up’ met de tekst “U koos voor Engels” en nog wat In vloeiend Nederlands gestelde zinnen. Ik kan deze voor buitenlanders non-informatie weer wegklikken. Vanwege het feit dat er een pijl bij staat druk ik vervolgens dan maar op “verder”. Hoera, een nieuw scherm met voor niet Nederlandstaligen volmaakt ondoorgrondelijke tekst. En dan ben je dus even later terug bij AF en ben je geen sikkepit wijzer geworden. Elders op deze site worden links verzorgd met you-tube filmpjes waarin diverse te verrichten handelingen worden uitgelegd. U raadt het al. Filmpjes zijn in het Nederlands. Er wordt echter wel in het Engels naar verwezen...

NS: No Service

NS: Not Smart

Als men bij de NS voor de ‘vaste klanten’ al weinig hart heeft, zal men mij als sporadisch reiziger wel toebijten: Niet Seuren, FraLa!