5 jan 2015

   Rikus Spithorst - Mensen

Allereerst: alle goeds voor 2015 toegewenst!

Eind december schreef ik over een aantal relevante OV-gebeurtenissen. In mijn eerste column van dit jaar wil ik niet de gebeurtenis, maar de mens centraal stellen. Want zonder de persoonlijke inzet van heel veel mensen stelt het OV in ons land uiteraard niets voor. Zonder die mensen hebben allerlei, ook door mij te verkondigen, slimme beleidsopvattingen geen enkel nut. Daarom laat ik vandaag graag wat personen de revue passeren. Ik heb ze niet gesorteerd op volgorde van belangrijkheid, want ik weet niet precies wie eigenlijk het belangrijkst is. Daarom koos ik voor een alfabetische rangschikking.

Alexandra van Huffelen is nu iets meer dan aan half jaar de zeer toegankelijke directeur bij het GVB. Het zijn spannende tijden, waarin het GVB ondanks flink afnemende subsidie toch een uitstekend OV moet bieden. Dat is een ingewikkeld proces, waarbij ook de samenwerking tussen het GVB en wegbeheerders en andere overheidsinstanties moet worden verbeterd. Ik hoop dat Alexandra haar ruime (politiek-) bestuurlijke ervaring komend jaar ten volle zal inzetten om de samenhang van OV en ruimte te optimaliseren.

Arjan Bleeker heeft diverse gezichtsbepalende functies bij de NS vervuld. Afgelopen voorjaar werd hij Hoofd Logistiek bij de NS. Dat is een hele kluif, die baan. Want met name bij de logistieke afdeling van de NS zie ik stevige verbeterpunten. Er vallen te veel treinen uit wegens materieeltekort, veel treinen zijn te kort, en anderen juist overbodig lang. Dat verbeteren vraagt een hoop logistieke finetuning. De openhartige manier waarop Arjan met mij durft te communiceren geeft mij ook de gelegenheid verbetersuggesties aan te dragen. Die samenwerking is erg nuttig, en ik hoop in 2015 Arjan vaak te spreken, en niet alleen over wat er mis is gegaan, maar ook over wat beter lukt.

Bram, op Twitter beter bekend als @groningenhc, is een aardige conducteur die gerust een hoge NS-manager een dagje meeneemt op de trein, zodat beleidsmakers niet alleen vanachter hun bureau, maar ook in het echte leven meemaken hoe het er op de trein aan toe gaat. Op Twitter durft hij ook te laten zien, wat volgens hem verbetering behoeft. Ik hoop dat hij daar in 2015 mee doorgaat.

Corina de Jongh is bij het grote publiek niet zo bekend. Zij is de directeur van Railforum, het onafhankelijke kennisnetwerk van de spoorsector en het OV. Corina is de drijvende kracht achter de Blije Reizigersprijs en heel veel andere initiatieven. Zij brengt heel veel mensen samen, die elk op hun eigen manier iets kunnen betekenen voor innovatie en verbetering van het OV. Ik weet zeker dat Corina en haar kleine staf van puike medewerkers ook in 2015 weer veel moois zullen laten zien.

Eline Bijveld was een van de drijvende krachten achter de Public Affairs van 9292. Altijd aardig, altijd toegankelijk. Voor stakeholders was zij een plezierig aanspreekpunt. Helaas heeft zij per 1 januari 9292 verlaten om aan de slag te gaan als public-affairsadviseur bij communicatiebureau Hill+Knowlton strategies. Ik hoop echt dat zij zich zo nu en dan nog met het OV zal bemoeien, want door de sector zal zij node worden gemist.

Henk van lijn 4. Een Amsterdamse trambestuurder, die na heel veel jaren ‘op de tram’ dit jaar met pensioen gaat. Altijd aardig, altijd goed gehumeurd, heeft hij gedurende tientallen jaren ontelbare passagiers met de tram door de stad gereden. Rijdend personeel is het gezicht van het OV. Henk vormt een buitengewoon prettig en goedlachs gezicht, zoals ik dat graag zie. Ik gun hem zijn welverdiende pensioen en wens hem veel plezier bij de verre reizen die hij samen met zijn echtgenote nog wil gaan maken.

Marieke van Gompel is de spoor- en OV-redacteur bij ProMedia. Zeer goed op de hoogte, en altijd present als er wat bijzonders plaatsvindt. Zij is mijn aanspreekpunt bij websites die op zeer succesvolle wijze een bron van informatie zijn voor alles wat zich afspeelt in en om het OV. In de wereld die zich qua informatievoorziening steeds meer op het internet richt, hoop ik dat zij ook in 2015 die belangrijke rol met volle kracht blijft spelen.

Marion Gout was tot medio 2014 de hoogste baas binnen ProRail. Stak haar nek uit door de ambitie te openbaren dat ProRail zou komen tot nul vermijdbare storingen. Dat was een dappere daad, maar de weerbarstige praktijk doorkruiste deze ambitie. Toch heeft zij ProRail wakkergeschud, en zijn flinke verbeterslagen ingezet. Zeer tot mijn spijt heeft ze besloten dat het beter was om ProRail te verlaten. Ik gun haar een rustig en succesvol 2015 toe, omdat ik vind dat ze dat na een paar tropenjaren bij onze railinfrabeheerder wel heeft verdiend.

Timo Huges maakte zijn stelling dat de reiziger op 1, 2 en 3 staat, wat mij betreft onvoldoende waar. Weliswaar reed in het afgelopen jaar zo’n 90% van de treinen op tijd, maar dit cijfer is geflatteerd doordat 2014 extreem gunstig weer had, doordat steeds vaker tussenstations non-stop worden voorbijgereden om vertragingen in te lopen en omdat de uitgevallen treinen hierbij buiten beschouwing bleven. Ook waren veel treinen te kort, zodat reizigers als haringen in een ton werden vervoerd, of wegens plaatsgebrek zelfs achterbleven op het perron. Huges erkende dat de OV-chipkaart klantonvriendelijk is, maar schafte desondanks het vertrouwde papieren treinkaartje af. Er liggen voor Timo Huges al met al nog bergen werk te wachten, en hij zal dit jaar met zijn mensen hard aan de slag moeten.

Kortom: ook in 2015 is er werk aan de winkel. Mensenwerk!

Klik
hier om te reageren of reacties van anderen te lezen.