5 juni 2018
Rikus Spithorst - Alles fout rond gestrande trein
Het is alweer even geleden dat passagiers vele uren vast hebben gezeten in hun gestrande treinen bij Woerden. Daarbij werd zelfs nog geen flesje water uitgedeeld, en nadat zij eindelijk naar een station waren gebracht, werden ze daar door de volgende logistieke misser nog niet eens opgevangen door een team van de NS. Duizendmaal sorry van ProRail en NS. Ze hadden er echt wat van geleerd en maatregelen genomen om de reizigers voortaan beter te helpen, wanneer een trein bij hoge uitzondering nog eens ergens zou stilvallen.
Niet dus.
Met dank aan enkele reizigers die ter plaatse verslag deden, kijken we naar de gebeurtenissen op 29 mei. De IC-Direct van 9:11 uur van Rotterdam naar Schiphol strandde in het zicht van de haven. Bij Hoofddorp. Na lang wachten werd de trein terug gebracht naar Rotterdam. Nee, niet naar Schiphol, of desnoods het perron van Hoofddorp, nee, u leest het goed. Het hele eind terug naar Rotterdam.
Doe! Normaal!
De IC-Direct, dat is die treinsoort waarbij zowel aan de voorkant als aan de achterkant een locomotief is aangekoppeld. Dan kan de ene locomotief het overnemen als de andere locomotief weer eens kapot is gegaan. Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar als reiziger schiet je daar weinig mee op als de reservelocomotief je niet even vooruit duwt, desnoods slechts tot het eerstvolgende perron, maar je in plaats daarvan weer terug trekt, helemaal naar Rotterdam.
Het gebeurde op 29 mei is extra waardeloos voor de passagiers die op weg waren naar Schiphol. Ruim op tijd om hun vlucht te halen. Maar helemaal eerst naar vlak bij Hoofddorp, dan een hele tijd wachten op mogelijke reparatie van de kapotte locomotief, dan weer helemaal terug naar Rotterdam en dan uiteindelijk met een “gewone” trein alsnog naar Schiphol, die reizigers hadden zo’n drie uur vertraging aan hun broek.
Ik vind dit echt prutswerk.
En het wordt nog erger. De reizigers die met volgende IC-Direct-treinen vanuit Breda in Rotterdam aankwamen, kregen daar te horen dat ze moesten overstappen op een gewone Intercity, via de Oude Lijn. Ronduit schandalig is het, dat toen deze reizigers het desbetreffende perron op stormden, de deuren van deze trein voor hun neus dichtklapten, en de trein vertrok. De NS-medewerker vertelde de woedende passagiers dat wachten nu eenmaal niet de bedoeling was. Hoppa, weer een half uur extra vertraging.
En het wordt nóg erger. Volkomen terecht diende een passagier een Geld-terug-bij-vertragingclaim in. Die passagier kreeg van NS bericht: niet toegekend, want er was geen vertraging geweest. Hoe dat kon gebeuren? Misschien dat het beoordelingssysteem de HSL buiten beschouwing laat als de treinen op de Oude Lijn wel op tijd waren? Joost mag het weten. Maar eigenlijk kan dat mij geen zier schelen. De manier waarop met deze reizigers is omgegaan is een grof schandaal. Niets minder dan dat.
We moeten allemaal met het OV, want duurzaam. Mooi gezegd. Maar zolang reizigers door allerlei tot het bot incompetent gepruts dag in, dag uit worden geschoffeerd, kan ik iemand die kiest voor de auto met de beste wil van de wereld geen ongelijk geven. Het is nu echt de hoogste tijd dat de heren Eringa en Van Boxtel stevig ingrijpen in hun personeelsbestand, want dit kan zo echt niet doorgaan. Als ze dat nalaten, rijst de vraag, wat zij zélf nog in hun directeursstoelen te zoeken hebben.