23 april 2018

   Rikus Spithorst - Weiger hooligans in het OV

Het was misschien wel het belachelijkste telefoontje dat ik kreeg in mijn rol als reizigersbelangenbehartiger. Jaren geleden. Een meneer die mij vanuit de rechtbank belde. Zijn strafzaak stond op het punt van beginnen: hij was tientallen keren betrapt op zwartrijden. Meneer vond dat ik mij subiet naar de rechtbank diende te spoeden, want ik kwam immers op voor de reizigers. Ik heb die meneer gezegd dat hij niet goed snik was, en hem gevraagd mij nooit meer te bellen.

Zeer van harte zet ik mij in voor het belang van de OV-gebruiker. Althans, voor die pak ‘m beet 95% van de passagiers die zich onderweg een beetje normaal gedragen. Die dus gewoon betalen, medepassagiers met rust laten en de boel schoon en heel houden. Dat lijkt me niet teveel gevraagd. Die laatste pakweg 5% kan wat mij betreft de boom in.

Gisteren vonden groepen kloothommels het nodig om zich in treinen nogal te laten gaan. Gevolg: een trein moest worden stilgezet omdat coupés werden vernield, een andere trein moest uit de dienstregeling worden gehaald omdat men er een rookbom in had laten ontbranden. Al dit leuks ter gelegenheid van een gezellig middagje voetbal.

Gelukkig heeft de politie de vermoedelijke daders op het station van Rotterdam gearresteerd. Nu is niet alleen Justitie aan zet. Er is -nog afgezien van het repareren en schoonmaken van de getroffen treinen- ook werk aan de winkel voor de NS.

Als ik het fundamentele probleem van de NS even mag samenvatten, dan komt dat hierop neer: de NS heeft een tekort aan treinen en een overschot aan reizigers. De verhouding tussen die twee ligt scheef. Enkele honderden voetbalfans hebben gisteren dus twee treinen ongeschikt voor de reizigersdienst gemaakt, waardoor de zaak nog meer uit balans is geraakt. Dan zit er maar één ding op. Zorgen dat er niet alleen iets minder treincapaciteit beschikbaar was, maar ook iets doen aan het reizigersoverschot. Temeer daar je als vervoerder sommige reizigers liever niet in je trein, tram, bus of metro hebt. (En je ook niet moet willen dat goedwillende reizigers ernstige hinder ondervinden van dit soort schorem.)

De NS zou de rechter moeten verzoeken, voor alle daders en hun aanhang een meerjarig OV-verbod op te leggen, met als extra voorwaarde dat deze daders, indien zij toch in het OV worden betrapt, onderhevig worden aan een meldplicht op het politiebureau of het kantoor van een andere overheidsdienst in hun woonplaats als hun kluppie moet voetballen.

Want sommige reizigers, daar hoeft de goedwillende passagier op geen enkele manier mee te worden geconfronteerd. Dus als Roger van Boxtel en zijn juridische afdeling (want aan wat ik hierboven schrijf, zitten heus wel wat juridische haken en ogen) de reiziger echt serieus nemen, dan weten ze, wat ze te doen staat.