7 sep 2014

   Luc van Lier - Logistieke spoorwegzooi

Gillend van de lach sla ik de verrichtingen van de NS gade. Dat kan ik. Want ik hoefde niet met de trein vandaag. Dat is als zodanig wel een enorme mazzel. Want echt, de prestaties van onze spoorwegvrienden zijn werkelijk hilarisch. De nieuwe baas van de spoorwegen kwam begin vorige week met een prachtig bericht. De treinen worden langer gemaakt, want er worden wat extra treinen in dienst gesteld.

Wassen neus, natuurlijk.

Want ook nu weer, wordt het aantal treinen gewoon verminderd. Kijk, dan houd je wel een paar wagons over voor de rest van de treinen. Langere treinen, ja. Doordat het er  minder zijn. Schraalhans Keukenmeester.

Kijk nou. Op de website van de NS. Een bericht van half 6 in de middag. Wegens een eerdere verstoring rijden er minder treinen in de driehoek Utrecht - Den Haag - Rotterdam. Nou vooruit. Kan gebeuren. Even een uurtje wat minder treinen na een storing.

Een uurtje, ja.

De NS kondigt ook het tijdstip aan, waarop de treindienst weer volgens het boekje zal verlopen. 9 uur ’s avonds. Drie-en-een-half uur later. De tijd die je zo’n  beetje nodig hebt om met een trein van Maastricht naar Den Helder te rijden. Dat is dus de tijd die je nodig hebt om de treinenloop na een plaatselijke storing weer te fiksen.

Doe normaal!

Ik zou geen enkel bedrijf in ons land weten, waar de logistiek een grotere klerezooi is, dan de NS. Nou vooruit, eentje dan. De Vereenigde Behangsplaksel Fabrieken Anno 1852  te Almelo. Daar zijn ze nu nog steeds bezig met de bestellingen uit 1971. Daarom ging destijds het hele land aan de schrootjes. Geen plaksel. Maar verder? Nee, nergens in ons land is de logistiek zo’n bende als bij de NS.

Daar sta je dan, voor Piet Snot op het NS-perron. Op RTL zag ik een nieuwsuitzending over die poortjes van ze. Hella Hueck kwam met de prachtige term ‘pletpoortjes’. Je krijgt als reiziger regelmatig een klap in je gezicht van zo’n ding. Maar daar had de NS helemaal geen poortjes voor nodig, die klap in je smoel. Die logistieke bende, erger kun je de passagiers niet schofferen, dacht ik zo.

Die Timo Huges, de nieuwe baas van de NS, is wat mij betreft een held. Want hij vindt dat je met reizigers moet praten. En dat doet hij dus ook. Ik vind dat een hele opoffering. Want je moet er maar zin in hebben, de hele dag in je gezicht te worden uitgelachen…

Klik
hier
om te reageren of reacties van anderen te lezen.